fbpx

Nationalparksresor arrangerar friluftsupplevelser i den skandinaviska naturen med sina många kända och okända nationalparker och reservat. Vi hyser kanske lite extra kärlek för de där okända och alltför sällan besökta pärlorna som är lite svåra att nå på egen hand. Vi kombinerar alltid flera olika typer av naturupplevelser i våra resor och inkluderar inte alltför sällan även historiska och kulturella perspektiv. Välkommen att hänga med!

Möt team Nationalparksresor

Teamet bakom Nationalparksresor är en liten grupp engagerade naturvänner och lokala experter som tillsammans komponerar ihop magiska naturupplevelser. Många av oss har hållit på med friluftsliv och äventyrsresor hela livet, inte sällan med något specialintresse såsom fågelskådning, bergarter, naturfoto, vandring eller biologi. Det finns inget som gör oss gladare än att få komma ut på strapatser och äventyr i naturen tillsammans med er och visa er våra smultronställen!

Tomas Bergenfeldt

Tomas är en av Sveriges mest erfarna upplevelsemakare, och har ägnat större delen av sitt yrkesverksamma liv åt att skapa naturnära upplevelser med lokal förankring runtomkring i världen. 1984 grundade han Äventyrsresor AB och introducerade i Sverige begreppet ”äventyrsresor” och sedemera även begreppet “ekoturism”. Därefter drev han Stockholm Adventures. 2018 grundade han Nationalparksresor, och arbetar sedan dess mest med att komponera nya, unika och klimatsmarta upplevelser i skandinavisk natur!

Jakob Rudberg

Jakob har varit friluftsentusiast sedan han blev sjöscout som 7-åring och älskar vandring, skidåkning, kajakpaddling och segling. Innan Nationalparksresor har han grundat och drivit de tre verksamheterna Stockholms Kajakled, The Kayak Trail och Get Out Kayak i Stockholms skärgård. Jakob är en sprudlande person som älskar gästbemötande och planering av äventyr. Därför är det troligen Jakob som ni får prata med om ni ringer eller skickar e-post till oss!

Våra färdledare

Hasse Berglund

Hasse är naturvårdsbiolog som arbetat med skyddad natur och våra nationalparker på Naturvårdsverket, som kommunbiolog och på Länsstyrelsen. Hasse har 40 års erfarenhet av att vara färdledare, både här hemma och internationellt. Intresset rör både fåglar, andra djur, växter samt de ekologiska samspelen.

Claes Grundsten

Claes är en riktig fjällentusiast och författare till många böcker, bland annat praktverket ”Sveriges nationalparker”. Han är också en av Sveriges mest kända naturfotografer. Under 15 år var han anställd på naturvårdsverket och arbetade med nationalparksfrågor.

Isak Isaksson

Isak är erfaren biolog och naturvårdare. Han har arbetat som färdledare och guide i 30 år, både i Sverige och internationellt.

Isak arbetar till vardags som sakkunnig inom naturvård på Svenska Naturskyddsföreningen.

Henrik Waldenström

Henrik är mångårig naturkulturguide i allmänhet och fågelguide i synnerhet, kanske Sveriges mest kände. Han arbetar med Grönare städer på Världsnaturfonden WWF, och är initiativtagare till Kungliga nationalstadsparken (Ekoparken) i Stockholm.

Ulrika Hamrén

Ulrika är ornitolog och naturguide som leder naturresor i Sverige och på andra håll i välden. Till vardags arbetar Ulrika som biolog och planerare, men befinner sig allra helst utomhus i naturen, där hon tycker att det finns mycket få ställen som kan mäta sig med ytterskärgården.

Elisabeth Færøy

Elisabeth bor i Henningsvær på Lofoten, har stor erfarenhet som vandrings- och kulturguide. Hon är aktiv lokalt som arrangör av kulturarrangemang och aktiv för att hålla denna del av Norge fri från oljeutvinning. Hon håller också egna rockringsretreats! Elisabeth har bott i Sverige så hon talar god svenska om det behövs.

Ulf Gärdenfors

Ulf är mångkunnig biolog, tidigare chef och professor i naturvårdsbiologi vid Artdatabanken. Han har lång erfarenhet som reseledare för naturinriktade resor över stora delar av världen.

Lars Hallgren

Lars är bio-geovetare med stort natur- och friluftsintresse. Han har arbetat med miljö- och hälsoskyddstillsyn, men jobbar nu mest inom friluftsliv och naturturism. Han är ledare i bl a Friluftsfrämjandet, STF och inom långfärdsskridsko. Han har fjällvandrat sedan 70-talet och är certifierad fjälledare. Deltidsarbetar som naturumsvärd och guidar i Tyresta nationalpark och naturum.

Göran Lindvall

Göran har arbetat som arbetsmiljöingenjör och har alltid haft ett stort natur- och friluftsintresse. Han har fjällvandrat sedan 70-talet. Göran är vandringsledare i Friluftsfrämjandet och Stockholms Vandrareförening där han också är ordförande.

Magnus Lönn

Magnus är erfaren färdledare, skärgårdsguide och kock som vistats i skärgården under många somrar. Han bor delar av året på Möja alldeles nära Roland Svensson – museet. Magnus friluftsmåltider brukar höjas till skyarna.

Ulf Sörensson

Ulf har bland annat skrivit flera handböcker om kultur och skärgård samt ett praktverk om målaren Roland Svensson. Han leder våra konstnärsseglingar där han berättar om många av de öar vi passerar och besöker samt om alla de kulturpersonligheter som vistats där.

Jens-Henrik “Jesse” Kloth

Jesse Kloth är en erfaren färdledare för naturresor. Han har sedan många år återvänt till sina rötter på Gotland och arbetar härifrån som konsult på Ekologigruppen. Jesse har ett särskilt intresse landskapets historia och vård, något han gärna delar med sig av. Få har så bra koll på Gotlands smultronställen som Jesse.

Upptäck alla våra klimatsmarta resor!